آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق محیطی

چرا افراد نیاز به آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق محیطی دارند؟

پزشکان از آنژیوگرام محیطی هنگامی استفاده می کنند که فکر می کنند خون در شریان های منتهی به پاهای شما یا در موارد نادر به بازوهای شما به خوبی جریان نمی یابد. آنژیوگرام به شما و پزشک کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا یک عمل جراحی برای باز کردن شریان های مسدود شده لازم است یا خیر.

آنژیوپلاستی عروق محیطی یکی از این روشها است. از یک سوند بالون برای باز کردن شریان مسدود شده از داخل استفاده می کند. استنت، یک لوله سیمی کوچک، به طور کلی پس از آنژیوپلاستی در شریان قرار می گیرد تا به باز نگه داشتن آن کمک کند. جراحی بای پس روش دیگری است. مجدداً خون را به اطراف سرخرگ های مسدود شده هدایت می کند.

آنژیوپلاستی عروقی محیطی و استنتینگ

آنژیوپلاستی عروق محیطی یک روش با حداقل تهاجم است. این روش ها در آزمایشگاه سوند قلبی عروقی، تحت بی حسی موضعی انجام می شود. IV (خط داخل وریدی) در بازو یا دست، دارو را وارد می کند تا این روند هر چه سریعتر انجام شود. کاتتر در رگ خونی در قسمت فوقانی ران (کشاله ران) وارد می شود. با استفاده از تجهیزات تصویری و فیلم با فلوروسکوپی (پرتونگاری) با وضوح بالا، کاتتر به شریان محیطی که تحت درمان قرار دارد هدایت می شود.

پس از نصب سوند، بالون متورم شده و شریان باریک محیطی کشیده می شود. پلاک یا انسداد چربی بر روی دیواره های شریان محیطی فشرده می شود و قطر شریان محیطی را بزرگ می کند. پس از بزرگ شدن ناحیه مسدود شده شریان محیطی، بالون منحرف شده و برداشته می شود. خون که از طریق شریان محیطی جریان می یابد، افزایش می یابد و خون لازم برای قلب را تأمین می کند.

چرا آنژیوپلاستی و استنتینگ عروقی محیطی انجام می شود

آنژیوپلاستی و استنت گذاری به بازگرداندن جریان مناسب خون که در اثر بیماری عروق محیطی و همچنین به تسکین علائم مرتبط با PVD کمک می کند، کمک می کند. آنژیوپلاستی و استنتینگ بیماری عروق محیطی می تواند با تغییر شیوه زندگی برای درمان علت اصلی PVD ترکیب شود.

• بیماری عروق محیطی به دلیل شرایط مختلف می تواند ایجاد شود، از جمله:
  • تصلب شرایین (سخت شدن دیواره های شریانی)
  • شرایط خاصی مانند دیابت

علائم تجربه شده با بیماری عروق محیطی به طور کلی در ناحیه انسداد رخ می دهد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گرفتگی

تعریف و حقایقی در مورد بیماری عروق محیطی (PVD)

اصطلاح بیماری عروق محیطی معمولاً برای اشاره به بیماری عروق محیطی یا بیماری شریانی محیطی (PAD) به معنای تنگی یا انسداد توسط پلاک های آترواسکلروتیک شریان های خارج از قلب و مغز است. بیماری عروق محیطی نوعی از نارسایی شریانی است  به این معنی که گردش خون از طریق شریان ها (رگ های خونی که خون را از قلب دور می کنند) کاهش می یابد.

عوامل خطر بیماری شریانی محیطی شامل کلسترول خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات، فشار خون بالا، عدم تحرک و اضافه وزن / چاقی است. اعتقاد بر این است که درصد کمی از افراد بالای 50 سال از بیماری عروق محیطی رنج می برند.

علائم بیماری عروق محیطی به محل و میزان شریان های مسدود شده بستگی دارد. شایع ترین علامت بیماری عروق محیطی لنگیدن به طور متناوب است که با درد (معمولاً در عضله لگن) بروز می کند که هنگام راه رفتن رخ می دهد و در حالت استراحت از بین می رود.

پزشکان ممکن است از تکنیک های تصویربرداری رادیولوژیک از جمله سونوگرافی داپلر و کمک آنژیوگرافی در تشخیص بیماری عروق محیطی استفاده کنند. بیماری شریانی محیطی می تواند با تغییرات در شیوه زندگی، داروها، آنژیوپلاستی و درمان های مرتبط با آن یا جراحی درمان شود. ترکیبی از روشهای درمانی ممکن است استفاده شود.

عوارض بیماری عروق محیطی شامل زخمهایی است که در اندامها بهبود نمی یابند، زخم ها، گانگرن یا عفونت ها است. در موارد نادر، قطع عضو ممکن است لازم باشد. ابتلا به بیماری عروق محیطی معمولاً نشانگر پتانسیل ابتلا به بیماری شریانی درگیر شریانهای کرونر در مغز است.

نام های دیگری که برای اشاره به بیماری عروق محیطی استفاده شده است عبارتند از:

• بیماری عروق محیطی آترواسکلروتیک
  • سخت شدن شریان ها
  • بیماری عروق محیطی
  • بیماری عروقی

بیماری عروق محیطی (PVD) چیست؟

بیماری عروق محیطی (PVD) به بیماری عروق خونی (عروق و رگها) که در خارج از قلب و مغز قرار دارند، اشاره دارد. در حالی که دلایل بسیاری از بیماری عروق محیطی وجود دارد، پزشکان معمولاً از اصطلاح بیماری عروق محیطی برای ارجاع به بیماری عروق محیطی (بیماری شریانی محیطی، PAD) استفاده می کنند، شرایطی که وقتی شریان هایی که خون غنی از اکسیژن را به اندام های داخلی تأمین می کنند، استفاده می شود، بازوها، و پاها در نتیجه آترواسکلروز به طور کامل یا جزئی مسدود می شوند.

علائم و نشانه های بیماری عروق محیطی (PVD) چیست؟

تقریبا نیمی از مبتلایان به بیماری عروق محیطی هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. برای بیماران مبتلا به علائم، شایع ترین علائم، گرفتگی متناوب و درد در هنگام استراحت است.

گرفتگی متناوب و درد بازو یا پا است که با ورزش اتفاق می افتد و با استراحت از بین می رود. شدت و محل درد ناشی از گرفتگی متناوب بسته به محل و میزان انسداد شریان درگیر متفاوت است. شایع ترین محل گرفتگی متناوب، عضله پا است که منجر به درد عضله یا پا در هنگام راه رفتن می شود.

درد در عضله فقط هنگام ورزش مانند پیاده روی رخ می دهد و با پیاده روی مداوم درد به طور پیوسته افزایش می یابد تا اینکه بیمار به دلیل درد غیرقابل تحمل مجبور به متوقف شدن شود. سپس درد هنگام استراحت به سرعت فروکش می کند. گرفتگی متناوب می تواند بر یک یا هر دو پا تأثیر بگذارد.

درد در هنگام استراحت در پاها هنگامی اتفاق می افتد که انسداد شریان به حدی بحرانی باشد که خون و اکسیژن کافی به پاها حتی در حالت استراحت وارد نشود و شکل جدی تری از شرایط را نشان دهد. این درد به طور معمول روی پاها تأثیر می گذارد، معمولاً شدید است و هنگام شب هنگام بیمار دراز کشیده می شود، بیشتر می شود.