اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روش درمانی ایمن و مفید برای بهبود وضعیت رگ های عنکبوتی و برای رفع و درمان رگ های واریسی است. اسکلروتراپی، در کلینیک واریس پا انجام می شود.

در این روش با تزریق محلولی به رگ سبب از بین رفتن آن و درمان رگ های واریسی پر پیچ و خم و با عود مکرر می شود این روش به صورت سرپایی بوده و انجام آن بسیار ساده تر و کم هزینه تر از جراحی واریس است.

پزشک متخصص قلب و عروق، دارو را به عروق خونی یا عروق لنفاوی تزریق می‌کند و سبب کوچک شدن آن ها می‌شود.

برای اکثر بیماران درد ناشی از تزریق قابل تحمل است و نیازی به بی حسی نیست. موقع تزریق احساس کمی سوزش طبیعی است.

پس از تزریق، به سرعت بانداژ رگ انجام می شود که باعث می شود کبودی و سایر عوارض به حداقل برسد. این تکنیک معمولاً به عنوان یک روش درمانی موثر برای رگ‌ های واریسی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه زمانی برای درمان واریس باید اسکلروتراپی کرد؟

افراد مبتلا به واریس عنکبوتی باید اسکلروتراپی را در شرایط خاصی در نظر بگیرند. این شرایط عبارتند از:

• درد رگ‌ها
  • درد ناگهانی پاها و احساس سنگینی پاها
  • پاهای لکه دار یا خشک
  • دیدن بثورات (جوش) در نزدیکی رگ‌ها

بسته به اندازه و تعداد رگهای واریسی، بیمار ممکن است 2 تا 3 جلسه درمانی نیاز داشته باشد. در افرادی که رگ های زیادی دارند ممکن است تعداد جلسات درمانی بیش از این باشد.

پس از اتمام کار، بیمار باید جوراب کشدار( شبیه شلوار استرچ ) که به جوراب واریس معروف است، بپوشد. هر جلسه اسکلروتراپی بین 60-30 دقیق طول میکشد.

دوره نقاهت عمل واریس

اسکلروتراپی دوران نقاهت ندارد و پس از پایان درمان می‌توانید راه بروید، اما بهتر است برای یک یا دو روز استراحت کنید. دو هفته‌ی اول پس از اسکلروتراپی پاها را در معرض نور خورشید قرار ندهید و برای مدتی هم باید جوراب واریس بپوشید.

چه زمانی نباید از اسکلروتراپی عروق واریسی استفاده کرد؟

• چنانچه خانمی باردار باشد یا بچه شیر می‌دهد.
  • اگر بیمار؛ به ماده‌ی شیمیایی که در اسکلروتراپی استفاده می‌شود؛ یا مواد مشابه حساسیت داشته باشد.
  • اگر در رگ‌های زیرین پا لخته‌ی خون یا التهاب وجود داشته باشد.

جلسات درمان اسکلروتراپی

برای درمان واریس با کمک روش تزریق در اسکلروتراپی تعداد جلسات درمانی مورد نیاز در جلسه اولیه ویزیت و مشاوره با پزشک متخصص عروق بر حسب شرایط فرد با بررسی قطر رگها و پراکندگی رگهای عنکبوتی در نقاط مختلف پا و مناسب بودن این روش درمانی برای بیمار تصمیم گرفته و تعیین می شود و به طور میانگین انجام حداقل 2 الی 4 جلسه درمانی برای از بین رفتن ظاهر رگهای عنکبوتی و به حد مطلوب رسیدن ضروری می باشد.

از طرفی بین جلسات با توجه به روند پاسخدهی به درمان که درطی چند هفته مشخص می شود معمولا فاصله ۴ تا ۶ هفته ای در نظر گرفته می شود.